2016. október 11., kedd

Zentai Márk: "A titok nyitja az önazonos alkotás"





Önmegvalósítás, jelenben élés, folyamatos fejlődés. Talán ezekkel a kifejezésekkel lehetne leginkább körülírni Zentai Márk mindennapi életét és hosszabb távú céljait. És persze kizárólag minőségi zenei produktumok alkotása a lehető legtöbb műfajban, többek között a Mörk zenekar frontembereként, vagy a Fool Moon vokálegyüttes tagjaként. Bizonyos vagyok benne, hogy az előadói kvalitásain túl Márk egyik sikerének titka a belőle sugárzó közvetlenség és természetesség. Ahogy ő maga is vallja: teljesen felesleges rágörcsölni bármire is.

Ahányszor csak látlak akár élőben, akár a képernyőn keresztül, mindig csillog a szemed és áramlik benned az energia.

Igen? (Nevet) Én nem érzem mindig ezt. (Nevet) De talán az segít, hogy tényleg azt csinálom, amit szeretek. Igyekszem csak olyan projektben részt venni, amivel tudok azonosulni és látok benne potenciált az önkifejezésre. Erre a legjobb példa nyilván a saját zenekarom, a Mörk, mert mindent négyen találunk ki és ettől teljesen önazonos, de az a jó, hogy például a Fool Moon még 15 éves múlt ellenére is egy nagyon demokratikusan működő csapat, ahol bárki hozhat ötletet és együtt találjuk ki, hogy mikor, mit és miért csinálunk. Egy éve vagyok az együttesben és teljesen egyenrangúan kezelnek a többiek, ami nagyon jó érzés és szerintem ritka dolog is! Ez nekem nagyon fontos és valószínűleg ez lehet a titok nyitja, az önazonos alkotás.

Tudni lehet rólad, hogy nagyon spirituálisan gondolkodsz. A spiritualitás egy széles fogalom.  Milyen technikákat, praktikákat alkalmazol napi szinten?

Ami nekem igazán bejön az egy nagyon nyers és eléggé végletes hozzáállás. Nehéz ezt most így körülírni. Ugye a zen buddhizmusnak is rengeteg különböző ágazata van, de talán az a fajta lelkület mond valamit valakinek. A többi dolog, ami nagyon tetszik, az pedig már kevésbé mond bárkinek bármit is, ezért mondom mindig a zent. Bár nem vagyok zen gyakorló, de bizonyos értelemben az vagyok. (Nevet) Az advaita vedanta, másnéven nem-kettősség, ami egy hindu gyökerekkel rendelkező hagyomány is nagyon hasonló felfogást és eszközöket alkalmaz, innen merítek a legtöbbet. Rupert Spira, Eckhart Tolle, Mooji, Papaji, Byron Katie más-más módon, de mind ugyanarról mesélnek, írnak. Ezen kívül használok még más önismereti technikákat amelyek lényegében a modern pszichológiából fejlődtek ki, ilyen például a Marshall B. Rosenberg nevéhez köthető erőszakmentes kommunikáció, ami szerintem egy elképesztően jól összerakott rendszer, de mostanában Carl Jung munkássága is nagyon érdekel. Csúnyán fogalmazva azokat a önismereti technikákat és rendszereket szeretem, amik szerintem a leginkább „bullshit-mentesek” és a legközvetlenebb módon segítenek felismerni a bennem rejlő békét és boldogságot.

A Mörk lemez belsejében található kis füzet olyan, mintha egy pszichológus vagy önismereti tréner állította volna össze. Személyes kedvencem az a két egymással szemben lévő oldal, amikor az egyiken az áll „write down what you want” míg a másikon „write down what you need”. Ez a ti ötletetek volt?

Igen, ezt Sam Matysennel, a grafikusunkkal állítottuk össze és egy konkrét koncepció alapján dolgoztunk. Mindegyik oldal valamelyik dalhoz kapcsolódik. Vagy a mondanivalót egészíti ki vagy csak szabadon reflektál a dal valamelyik aspektusára. Ugyanakkor több interaktív kép is van, sőt még egy kincsestérkép is megtalálhaó a bookletben. Az volt a célünk, hogy tényleg értelmet nyerjen a fizikai CD is, hogy művészien kiegészítse a zenénk által létrehozott világot és cselekvésre késztesse a hallgatót. A Tell me what you want erről szól, hogy nézd meg, mi az, amit akarsz, amiről kitaláltad, hogy neked ez kell ahhoz, hogy boldog légy, mellé pedig azt kell leírni, amire igazán szükséged van. A kettő sokszor különbözik sajnos és ez bizony szenvedést okoz. Ha a kettő találkozik, az sokat segít!

Farkas-Jenser Balázs a hivatalos oldalán megosztotta a Mörk lemezt, azzal az üzenettel, hogy noha nem szokott ilyet csinálni, de ezt a lemezt nagyon ajánlja mindenki figyelmébe.

Ez persze nagyon jól esett nekünk! Szerencsére elég sok jó visszajelzést kaptunk eddig szakmabeliektől és sokan meg is osztották az anyagot, ami óriási dolog nekünk!

A Mörk lemez elképesztően eklektikus lett. Hallgatva a lemezt egyszer olyan érzést kelt, mintha egy vezetett meditáción lennék, egyszer mintha egy füstös, amerikai jazz pubban, egyszer pedig mintha egy kemény, pszichedelikus koncert közepébe csöppentem volna. Ez tudatos volt a zenekar részéről, vagy egyszerűen csak ilyen sokrétűek vagytok?

Ez mind magától jött, mert ilyenek vagyunk. Ennyi minden tetszik nekünk. Sőt, még ennél sokkal több minden, csak erre a lemezre most ennyi fért rá, meg ezeket tudtuk megfogni és megfogalmazni. A legtöbb dal közös improvizációkból és jamekből született és így nagyon szabad volt az ötletelési fázis. A szelektálás, szövegírás, hangszerelés, stúdiózás, keverés már komolyabb fókuszt követelő munkafolyamatok, ahol még felerősödnek az eredeti ötlet karaktervonásai. Fontos ezen kívül, hogy olyan dal nem található a lemezen, amelyik ne tetszene mind a négyünknek. Szerintem ettől is erős.

Van egy másik formációd is, a kétszemélyes The Papayazz, ahol Szeifert Bálint kísér gitáron. Kerestem, kutattam, nyomoztam, de erről a formációról nem igazán találtam információt…

Hát mert nincs! (Nevet) Nem akarjuk ezt nagydobra verni, csak élvezzük, ha együtt zenélhetünk. Néha felkérnek minket, akkor megyünk. A nyáron például játszottunk egy nagyon kedves barátunk esküvőjén is, ami hatalmas élmény volt!

Szerintem a The Papayazz sokkal többet érdemelne. Mikor hallottam tőletek Hozier - Take me to church című dalát, leesett az állam. Nem csak hogy kristálytisztán énekelted el azt a nagyon nehéz dalt, de szív is volt benne.

Amikor ketten zenélünk Bálinttal, mindig rengeteg ötlet jut eszünkbe. Újabb feldolgozások, hangszerelésbeli dolgok, vagy hogy hogyan lehetne jobban felépíteni a duó promócióját, de egyszerűen nagyon kevés időnk van erre. Bálint is több produkcióban zenél a Mörk mellett. Példáúl Bródy János és ByeAlex zenekaraiban is játszik. Ezért egy idő után mindig lenyugtatjuk magunkat, hogy ez a dolog így jó, ahogy van, mert kötetlen és szeretjük csinálni, az ötleteket pedig szép lassan majd megvalósítjuk, nem kell elsietni (Nevet). Facebook oldalt nem tervezünk, viszont egy-két élő felvételt és videót igen.

Rácz Gergő kilépése után nem sokkal téged választottak a Fool Moon fiúk az ötödik hangnak. Hogy talált meg ez a feladat?

Igazából régebbről ismertem a fiúkat. Még a szóló produkcióm kapcsán volt egy közös dalunk, az volt a címe, hogy Szeret-e más. Az az igazság, hogy elég kevés jó férfi énekes van Magyarországon, olyan pedig még kevesebb, aki rá is ér. Ez a két tényező kellőképp leszűkítette a választási lehetőségeket. (Nevet) Szerintem boldogok a választással, és én is nagyon szeretek velük dolgozni.
Hangképzés szempontjából gondolom sokat tanultál a srácoktól.

Az acappella éneklésnek vannak érdekes sajátosságai, amiket meg kellett tanulnom a srácoktól: a hangutánzó szavacskák, a közös dinamizálás, a szerkezetek, de még koreográfiák is vannak ugye a Fool Moonban.  Azért is kemény műfaj ez, mert ahhoz, hogy egy acappella hangszerelés érdekes legyen, folyamatosan változik és például minden sor végén más arrange van. Ez a fajta éneklés szerintem nagy precíziót, figyelmet és rugalmasságot igényel, valamint jó csapatjátékosnak kell lennni, szóval iszonyatosan fejleszt!

Számos formáció oszlopos tagja vagy. Hogy tudod ezt összeegyeztetni időben és térben?

Annyira azért szerencsére nem sok. Lényegében a Mörk és a Fool Moon a legfontosabb. Mellette van a Random Trip, illetve amikor elindul A DAL, akkor mindig kell vokál, azt is szeretem csinálni.  Meg ott van a Generál… hm… tényleg van több! (Nevet) De egyébként ez még pont kezelhető. Van, aki sokkal többet dolgozik. Én nem szeretek annyira dolgozni. (Nevet) De tényleg. Én jól érezni szeretem magam. Nekem nem az a célom, hogy széthajtsam magam, borzasztóan ismert vagy gazdag legyek. Sőt. Ez a mostani állapot egy remek egyensúly. Sok olyat csinálok, ami inspirál és fejleszt, ahol önmagam lehetek, olyat pedig már nem csinálok, ami nem tetszik.

Mondhatni nincs az a pénz, ha olyat kellene tenned, amivel nem tudsz azonosulni?

Azt már megéltem, egy időben túlságosan is. (Nevet) Egy ideig belefér, és talán meg is kell tapasztalni, milyen az, amikor nem önazonos dolgot csinálsz, de egy idő után már nem fér bele, ha jól akarod érezni magad a bőrödben. Ez egy idő után mindenkinél eljön, főleg művészeknél. De bárki érezheti úgy, hogy elnyomják, megfojtják a kompromisszumok és szerintem érdemes minél hamarabb váltani egy minél inkább megalkuvásmentes életpályára, hogy azt csinálhassa az ember, ami tényleg érdekli és inspirálja.

Az elkövetkező időszakban milyen főbb feladatok várnak rád? Mire irányul a fókusz?

 A Fool Moonnal tervezünk nagyon sok mindent és most azon dolgozunk. Vannak klip ötletek, illetve tervben van egy filmzenés projekt, ami nagyon izgalmasnak ígérkezik. Ennek a beharangozója a Trónok harca betétdalának acappella átirata. Mellette a saját ötleteim kidolgozása, folyamatos fejlődés, és az újabb Mörk számoknak a megírása.  És persze mindig visszatérni a nyugiba, a forrásba.

Takó András

Fotók: Höltzl Gergely
(Az interjú 2016 októberében jelent meg a Kultúrprojekt Online Magazinban.)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése