Önmegvalósítás,
jelenben élés, folyamatos fejlődés. Talán ezekkel a kifejezésekkel lehetne
leginkább körülírni Zentai Márk mindennapi életét és hosszabb távú céljait. És
persze kizárólag minőségi zenei produktumok alkotása a lehető legtöbb műfajban,
többek között a Mörk zenekar frontembereként, vagy a Fool Moon vokálegyüttes tagjaként.
Bizonyos vagyok benne, hogy az előadói kvalitásain túl Márk egyik sikerének
titka a belőle sugárzó közvetlenség és természetesség. Ahogy ő maga is vallja:
teljesen felesleges rágörcsölni bármire is.
Ahányszor csak látlak akár élőben, akár
a képernyőn keresztül, mindig csillog a szemed és áramlik benned az energia.
Igen?
(Nevet) Én nem érzem mindig ezt. (Nevet) De talán az segít, hogy tényleg azt
csinálom, amit szeretek. Igyekszem csak olyan projektben részt venni, amivel
tudok azonosulni és látok benne potenciált az önkifejezésre. Erre a legjobb
példa nyilván a saját zenekarom, a Mörk, mert mindent négyen találunk ki és
ettől teljesen önazonos, de az a jó, hogy például a Fool Moon még 15 éves múlt
ellenére is egy nagyon demokratikusan működő csapat, ahol bárki hozhat ötletet
és együtt találjuk ki, hogy mikor, mit és miért csinálunk. Egy éve vagyok az
együttesben és teljesen egyenrangúan kezelnek a többiek, ami nagyon jó érzés és
szerintem ritka dolog is! Ez nekem nagyon fontos és valószínűleg ez lehet a titok nyitja, az önazonos
alkotás.
Tudni lehet rólad, hogy nagyon
spirituálisan gondolkodsz.
A spiritualitás egy széles fogalom.
Milyen technikákat, praktikákat alkalmazol napi szinten?
Ami
nekem igazán bejön az egy nagyon nyers és eléggé végletes hozzáállás. Nehéz ezt
most így körülírni. Ugye a zen buddhizmusnak is rengeteg különböző ágazata van,
de talán az a fajta lelkület mond valamit valakinek. A többi dolog, ami nagyon
tetszik, az pedig már kevésbé mond bárkinek bármit is, ezért mondom mindig a
zent. Bár nem vagyok zen gyakorló, de bizonyos értelemben az vagyok. (Nevet) Az
advaita vedanta, másnéven nem-kettősség, ami egy hindu gyökerekkel rendelkező hagyomány
is nagyon hasonló felfogást és eszközöket alkalmaz, innen merítek a legtöbbet.
Rupert Spira, Eckhart Tolle, Mooji, Papaji, Byron Katie más-más módon, de mind
ugyanarról mesélnek, írnak. Ezen kívül használok még más önismereti technikákat
amelyek lényegében a modern pszichológiából fejlődtek ki, ilyen például a
Marshall B. Rosenberg nevéhez köthető erőszakmentes kommunikáció, ami szerintem
egy elképesztően jól összerakott rendszer, de mostanában Carl Jung munkássága
is nagyon érdekel. Csúnyán fogalmazva azokat a önismereti technikákat és
rendszereket szeretem, amik szerintem a leginkább „bullshit-mentesek” és a
legközvetlenebb módon segítenek felismerni a bennem rejlő békét és boldogságot.
A Mörk lemez belsejében található kis
füzet olyan, mintha egy pszichológus vagy önismereti tréner állította volna
össze. Személyes kedvencem az a két egymással szemben lévő oldal, amikor az
egyiken az áll „write down what you want” míg a másikon „write down what you
need”. Ez a ti ötletetek volt?
Igen,
ezt Sam Matysennel, a grafikusunkkal állítottuk össze és egy konkrét koncepció
alapján dolgoztunk. Mindegyik oldal valamelyik dalhoz kapcsolódik. Vagy a
mondanivalót egészíti ki vagy csak szabadon reflektál a dal
valamelyik aspektusára. Ugyanakkor több interaktív kép is van, sőt még egy
kincsestérkép is megtalálhaó a bookletben. Az volt a célünk, hogy tényleg
értelmet nyerjen a fizikai CD is, hogy művészien kiegészítse a zenénk által
létrehozott világot és cselekvésre késztesse a hallgatót. A Tell me what you
want erről szól, hogy nézd meg, mi az, amit akarsz, amiről kitaláltad, hogy
neked ez kell ahhoz, hogy boldog légy, mellé pedig azt kell leírni, amire
igazán szükséged van. A kettő sokszor különbözik sajnos és ez bizony szenvedést
okoz. Ha a kettő találkozik, az sokat segít!
Farkas-Jenser Balázs a hivatalos oldalán
megosztotta a Mörk lemezt, azzal az üzenettel, hogy noha nem szokott ilyet
csinálni, de ezt a lemezt nagyon ajánlja mindenki figyelmébe.
Ez
persze nagyon jól esett nekünk! Szerencsére elég sok jó visszajelzést kaptunk
eddig szakmabeliektől és sokan meg is osztották az anyagot, ami óriási dolog
nekünk!
A Mörk lemez elképesztően eklektikus
lett. Hallgatva a lemezt egyszer olyan érzést kelt, mintha egy vezetett
meditáción lennék, egyszer mintha egy füstös, amerikai jazz pubban, egyszer
pedig mintha egy kemény, pszichedelikus koncert közepébe csöppentem volna. Ez
tudatos volt a zenekar részéről, vagy egyszerűen csak ilyen sokrétűek vagytok?
Ez
mind magától jött, mert ilyenek vagyunk. Ennyi minden tetszik nekünk. Sőt, még
ennél sokkal több minden, csak erre a lemezre most ennyi fért rá, meg ezeket
tudtuk megfogni és megfogalmazni. A legtöbb dal közös improvizációkból és
jamekből született és így nagyon szabad volt az ötletelési fázis. A
szelektálás, szövegírás, hangszerelés, stúdiózás, keverés már komolyabb fókuszt
követelő munkafolyamatok, ahol még felerősödnek az eredeti ötlet
karaktervonásai. Fontos ezen kívül, hogy olyan dal nem található a lemezen,
amelyik ne tetszene mind a négyünknek. Szerintem ettől is erős.
Van egy másik formációd is, a
kétszemélyes The Papayazz, ahol Szeifert Bálint kísér gitáron. Kerestem,
kutattam, nyomoztam, de erről a formációról nem igazán találtam információt…
Hát
mert nincs! (Nevet) Nem akarjuk ezt nagydobra verni, csak élvezzük, ha együtt
zenélhetünk. Néha felkérnek minket, akkor megyünk. A nyáron például játszottunk
egy nagyon kedves barátunk esküvőjén is, ami hatalmas élmény volt!
Szerintem a The Papayazz sokkal többet
érdemelne. Mikor hallottam tőletek Hozier - Take me to church című dalát,
leesett az állam. Nem csak hogy kristálytisztán énekelted el azt a nagyon nehéz
dalt, de szív is volt benne.
Amikor
ketten zenélünk Bálinttal, mindig rengeteg ötlet jut eszünkbe. Újabb
feldolgozások, hangszerelésbeli dolgok, vagy hogy hogyan lehetne jobban
felépíteni a duó promócióját, de egyszerűen nagyon kevés időnk van erre. Bálint
is több produkcióban zenél a Mörk mellett. Példáúl Bródy János és ByeAlex
zenekaraiban is játszik. Ezért egy idő után mindig lenyugtatjuk magunkat, hogy ez
a dolog így jó, ahogy van, mert kötetlen és szeretjük csinálni, az ötleteket
pedig szép lassan majd megvalósítjuk, nem kell elsietni (Nevet). Facebook
oldalt nem tervezünk, viszont egy-két élő felvételt és videót igen.
Rácz Gergő kilépése után nem sokkal téged
választottak a Fool Moon fiúk az ötödik hangnak. Hogy talált meg ez a feladat?
Igazából
régebbről ismertem a fiúkat. Még a szóló produkcióm kapcsán volt egy közös
dalunk, az volt a címe, hogy Szeret-e más. Az az igazság, hogy elég kevés jó
férfi énekes van Magyarországon, olyan pedig még kevesebb, aki rá is ér. Ez a
két tényező kellőképp leszűkítette a választási lehetőségeket. (Nevet) Szerintem
boldogok a választással, és én is nagyon szeretek velük dolgozni.
Hangképzés szempontjából gondolom sokat tanultál
a srácoktól.
Az
acappella éneklésnek vannak érdekes sajátosságai, amiket meg kellett tanulnom a
srácoktól: a hangutánzó szavacskák, a közös dinamizálás, a szerkezetek, de még
koreográfiák is vannak ugye a Fool Moonban.
Azért is kemény műfaj ez, mert ahhoz, hogy egy acappella hangszerelés érdekes
legyen, folyamatosan változik és például minden sor végén más arrange van. Ez a
fajta éneklés szerintem nagy precíziót, figyelmet és rugalmasságot igényel,
valamint jó csapatjátékosnak kell lennni, szóval iszonyatosan fejleszt!
Számos formáció oszlopos tagja vagy.
Hogy tudod ezt összeegyeztetni időben és térben?
Annyira
azért szerencsére nem sok. Lényegében a Mörk és a Fool Moon a legfontosabb.
Mellette van a Random Trip, illetve amikor elindul A DAL, akkor mindig kell
vokál, azt is szeretem csinálni. Meg ott
van a Generál… hm… tényleg van több! (Nevet) De egyébként ez még pont
kezelhető. Van, aki sokkal többet dolgozik. Én nem szeretek annyira dolgozni.
(Nevet) De tényleg. Én jól érezni szeretem magam. Nekem nem az a célom, hogy széthajtsam
magam, borzasztóan ismert vagy gazdag legyek. Sőt. Ez a mostani állapot egy
remek egyensúly. Sok olyat csinálok, ami inspirál és fejleszt, ahol önmagam
lehetek, olyat pedig már nem csinálok, ami nem tetszik.
Mondhatni nincs az a pénz, ha olyat kellene
tenned, amivel nem tudsz azonosulni?
Azt
már megéltem, egy időben túlságosan is. (Nevet) Egy ideig belefér, és talán meg
is kell tapasztalni, milyen az, amikor nem önazonos dolgot csinálsz, de egy idő
után már nem fér bele, ha jól akarod érezni magad a bőrödben. Ez egy idő után
mindenkinél eljön, főleg művészeknél. De bárki érezheti úgy, hogy elnyomják,
megfojtják a kompromisszumok és szerintem érdemes minél hamarabb váltani egy
minél inkább megalkuvásmentes életpályára, hogy azt csinálhassa az ember, ami
tényleg érdekli és inspirálja.
Az elkövetkező időszakban milyen főbb
feladatok várnak rád? Mire irányul a fókusz?
A Fool Moonnal tervezünk nagyon sok mindent és
most azon dolgozunk. Vannak klip ötletek, illetve tervben van egy filmzenés projekt,
ami nagyon izgalmasnak ígérkezik. Ennek a beharangozója a Trónok harca betétdalának
acappella átirata. Mellette a saját ötleteim kidolgozása, folyamatos fejlődés,
és az újabb Mörk számoknak a megírása. És
persze mindig visszatérni a nyugiba, a forrásba.
Takó András
Fotók: Höltzl Gergely
(Az interjú 2016 októberében jelent meg a Kultúrprojekt Online Magazinban.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése